maanantai 13. tammikuuta 2014

Ihana ja kamala raskausaika

Päätin tehdä postauksen ajasta, jolloin Jenny oli vielä masussa. Saatan olla unohtanut jo paljon, vaikka noin puoli vuotta sitten olin vielä raskaana. Raskausaikana seurasin joka vk Liberon sivuilla olevaa raskausviikokalenteria: http://www.libero.fi/Sinun-vaiheesi/Raskauskalanteri/  ja luin tietty paljon mammablogeja.

Kaikki tämä alkoi 4.12. 2012, jolloin tein positiivisen raskaustestin. Oli normaali koulupäivä edessä, mutta aamulla olin todella huonovointinen. Ajattelin tehdä raskaustestin, vaikka luulin olevani vain kipeänä. J. oli jo töissä, lähetin hänelle tekstarin "olen raskaana". J. oli vähintään yhtä yllättynyt uutisesta kuin mäkin. Menin vielä samana päivänä kouluun, mutta en jaksanut oikein keskittyä.



tammikuu 2013


Ensimmäinen neuvolakäynti oli 2.1.2013 eli raskausviikolla 8+3. Lasketuksi ajaksi tuli 13. elokuuta. Tuntui todella oudolta mennä neuvolaan, koska en vieläkään voinut uskoa pieneen tyyppiin, joka kasvaa mun sisällä. Päätin 12.1 mennä yksityislääkärille varhaisultraan varmistaakseni asian. Ultrassa näin pikkuisen sikiön, joka liikkui paljon. Lääkärin mukaan kaikki oli onneksi ok. Laskettu aika muuttui ultran jälkeen jo 5. elokuuta. Käynnin lopuksi lääkäri totesi:"oletpa sinä nuorena lisääntymisen aloittanut!", muistan vielä tämän kommentin :). Alkuraskaus oli mulle tosi vaikeata aikaa, olin jatkuvalla syötöllä sairaslomalla (reilu 3vk). Pahoinvointia mulla oli 24/7, en ymmärrä miksi puhutaan "aamupahoinvoinnista". Huonoina päivinä en jaksanut melkein vessaan kävellä oksentamaan. Meinasin muutaman kerran lähteä päivystykseen, että olisin päässyt/ joutunut tiputukseen. Mulle nämä pahoinvoinnit oli rankempi kokemus verrattuna esim. synnytykseen. Tuli todettua moneen kertaan, että miehet pääsevät helpommalla elämässä.

Keskiraskaus eli rv 13-28, tästä ajasta mulle ei jäänyt paljoa asioita mieleen. Vointi mulla oli vähintään kohtuullinen ellei jopa hyvä. Raskauskiloja mulle oli kertynyt rv 29 mennessä vajaa 10.    



heinäkuu 2013
kesäkuu 2013







Loppuraskaus < 28 rv... Jouduin rv 29 käymään naistenklinikan päivystyksessä, sielä otettiin käyrää ja tehtiin kaikenlaisia tutkimuksia.
Kaikki tämä alkoi eräänä aamuna rv 28+jotain, maha oli kipeä ja tuli harkkasuppareita ja en ollut varma, että onko lapsivettäkin alkanut tihkumaan. Menin silloin ensin käymään terveysasemalla, että saisin sairaslomaa, joka oli tarpeen. Terveysasemalla ihmeteltiin miksi mä sinne menin käymään, (nämä raskauden aikaiset vaivat ei ilmeisesti kuulu heille). Tilanne silloin ei kuitenkaan ollut mielestäni akuutti, jotenka en viitsinyt naistenklinikan päivystystä kuormittaa. Terkkaaseman lääkäri antoi mulle kait 1 päivän saikkua ja ei kiireellisen lähetteen NK:n polille. Seuraavna päivänä 20.5.2013  menin normaalisti töihin, vaikka tuntui, että en jaksaisi kovaa työtahtia. Töissä piti aina välillä konkreettisesti juosta paikasta toiseen, että pysyi aikataulussa. Samana päivänä NK:n polilta soitettiin mulle, ja pääsin jo illalla sinne käymään. Sielä todettiin, että synnnytys ei todennäköisesti vielä lähiaikoina käynnisty. Sain kuitenkin 2vk sairaslomaa, syynä masukipu ja (supparit). Hävetti taas kiikuttaa työpaikalle saikkutodistusta, mutta saikku tuntui kohtuulliselta tässä tilanteessa

Raskausviikolla 32+1 neuvolassa mut passitettiin sokerirasitustestiin, koska mulla mahdollisesti epäiltiin raskausajan diabetestä. Testin aikana otetaan siis monta verikoetta ja juotetaan jotain sokerilitkua. En lopulta mennyt testiin, koska en pidä verikokeiden ottamisesta ja pelkäsin voivani pahoin testin aikana. Myöhemmin neuvolassa todettiin, että sittenkin on epätodennäköistä mulla olevan raskausajan diabetes. Sokerirasitustesti olisi ollut turha...?

Isomaha rv 40
Töissä olin kesäkuun viimeiseen viikkoon asti eli noin rv 34 saakka, jonka jälkeen käytin kertyneet lomapäivät ja aloitin äippäloman. Äippälomalla mua vaivasi edelleen välillä mahakipu, uutena tulokkaana oli närästys. Öisin en saanut unta, masuasukki potki ahkerasti tai joskus oli liian kuuma nukkua. Äippilomalla aika alkoi käymään pitkäksi, odotin kovasti synnytystä. Laskettu aika mulla oli 5.8.2013, neuvolassa sanottiin, että vauva voisi jo hyvin syntyä asennosta päätellen. Yritin rasittaa itseäni mahdollisimman paljon siivoamalla ja kiipeilemällä, luulin tämän edesauttavan ajatellen synnytyksen käynnistymistä. Raskausviikolta 40 alkaen välillä tuli lieviä suppareita varsinkin liikunnan jälkeen, mutta ne aina loppuivat. Lopulta synnytys käynnistyi 41+4 ja vauva tuli päivää myöhemmin ulos. Kiloja raskauden aikana mulle kertyi 17, mutta sairaalaan jäi arviolta 5-6kg synnytyksen jälkeen.















2 kommenttia:

  1. Sulla on ollu ihana masu :) Tulee vauvakuume ku kattoo masukuvia! Mä olin kans aika paljon sairaslomalla, ku mulla alko tulemaan supistuksia jostain 25-27 viikoista lähtien. Mut silti meni yliajalle ja piti käynnistää, tyttö synty sitte rv 41+5.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. :) , se on tylsää odotella kun mennään jo yli LA:n ja pakko saikkuakin ottaa, jos siltä tuntuu.

      Poista